NS-wandeling Utrechtse Heuvelrug

December is een drukke maand waar het wandelen er soms bij inschiet, maar ondanks het koude weer besloten we een NS wandeling te lopen. Na een ochtend lang zoeken naar de perfecte NS wandeling, want het was koud en er stond een gure wind, besloten we dat bosrijk gebied fijner zou zijn. Wandelen door de Hollandse polders of over het strand waren immers niet de beste opties met die koude wind. Na een uur vonden we de perfecte wandeling de NS wandeling Utrechtse Heuvelrug. De route gaat van Driebergen-Zeist naar station Maarn. Een wandeling dwars door de prachtige bossen van de Utrechtse Heuvelrug. Na onze goed warm aangekleed te hebben tegen het winterse weer gingen we op pad. Ben je op zoek naar tips over hoe je kan kleden bij het wandelen tijdens de winter klik dan hier. Helaas hadden we pas bij het passeren van station Driebergen Zeist door dat de route daar begon en niet in Maarn, dus besloten we de wandeling om te draaien en te starten in Maarn.

Routebeschrijving

Soms vinden we het best lastig om de weg te vinden bij NS wandelingen. De route van Austerlitz naar Maarn loopt gelukkig samen met het Trekvogelpad. We hebben al verschillende etappes van het Trekvogelpad (LAW 2) gelopen en zijn altijd heel blij met de grote hoeveelheid paaltjes op de route. Het eerste gedeelte van de originele route van de NS wandeling, voor ons dus het laatste gedeelte, was stuk lastiger. Hier waren minder paaltjes en de paaltjes stonden niet altijd op de meest logische plekken. Gelukkig kom je een eind met Google Maps en de routekaart van de NS. Op de website van de NS kan je zowel een routebeschrijving vinden als een kaart van de route.

NS wandeling - Utrechtse Heuvelrug - pad het bos in

Landschap

We zijn echt verliefd op gebieden zoals de Utrechtse Heuvelrug waar dennenbossen afgewisseld worden door heide en zandvlaktes. De wandeling startte weliswaar in Maarn, een klein dorp midden in de Utrechtse Heuvelrug, maar je liep als snel de bossen in. Hierna volgde al snel de eerste zandverstuiving van de wandeling. Letterlijk op een enkele meters van het dorp, wat een prachtig uitzicht moet dat zijn vanuit je woonkamer. De weg ging verder door bossen van de Utrechtse Heuvelrug . Na een lang stuk door het bos kwamen we bij een landhuis, hier was de kou van de afgelopen nacht goed zichtbaar met een dunne witte laag over het landschap. Om vervolgens weer terug het bos in te gaan. Vervolgens kwamen we een tuinkoepel van bankier J.B. Stoop die hier het midden van de 19e eeuw een landgoed wilde aanleggen. De tuinkoepel is gelegen op een kleine vlakte met vrij uitzicht.

NS wandeling - Utrechtse Heuvelrug - heide

Piramide van Austerlitz

De route gaat naar het noorden richting de Piramide van Austerlitz, het monument gebouwd door het leger van Napoleon. Het is gebouwd toen zij in 1804 hier gelegerd waren in afwachting van de veldtocht tegen de Pruisen en de Russen. Helaas waren we niet zo scherp en zagen we alleen de voorkant van het bezoekerscentrum. We realiseerde ons niet dat we nog een stuk verder moesten lopen en zijn er voorbij gelopen. Zo hebben we de Piramide van Austerlitz niet gezien, want we dachten dat het nog een aantal kilometer ten noorden lag. We liepen zigzaggend verder door de bossen richting het dorp Austerlitz.

NS wandeling - Utrechtse Heuvelrug - Paddenstoelen

Het dorp Austerlitz

Eenmaal aangekomen in Austerlitz liepen we over de postweg, de centrale weg door het dorp. De Postweg was vroeger onderdeel van de centrale verbinding tussen Amsterdam en Arnhem. Op het dorpsplein vind je een bord met een uitleg over het Franse kamp wat hier in 1804 gelegerd is geweest en natuurlijk de piramide. Gelukkig hadden we in het dorp de kans om op te warmen onder het genot van een warme chocolademelk en thee. Weer helemaal bijgekomen konden we weer verder wandelen richting Driebergen-Zeist.

NS wandeling - Utrechtse Heuvelrug

Landgoed Heidestein

Na lang twijfelen welke zijstraat we moest nemen het dorp uit liepen we uiteraard verkeerd. Na een kort stuk door het bos kwamen we bij het Landgoed Heidestein. Een prachtige open heidevlakte ingesloten door bos. Helaas waren we verkeer gelopen en hadden we een stuk van de route afgesneden waardoor we niet meer direct over de heide liepen. We pakte het pad weer op wat langs de heide liep weer terug het bos in.

NS wandeling - Utrechtse Heuvelrug - Natuur is mooi

Toch op zoek naar een andere NS wandeling? Wat dacht je van een wandeling met een Koninklijk tintje?

Landgoed Bornia

Na het verlaten van Landgoed Heidestein kwamen we bij het mooiste stuk van de wandeling. Aan de linkerkant liepen we langs dichtgegroeid dennenbos. De bomen waren ongelooflijk dicht op elkaar gegroeid op een manier die haast on-Nederlands is, maar toch midden in de Utrechtse Heuvelrug . Aan de linkerkant liep een hek met daarachter een landschap van bos en heide. Langs het hek waren trappen geplaatst zodat je over kon steken. Het hek was bedoeld om de kudde Drentse heideschapen op hun plek te houden. De schapen houden het landschap mooi open en zorgen ervoor dat de heide niet wordt overgroeid met bomen. Niet veel later zagen we een prachtig heuveltje met een bankje op een idyllisch plek. Dus we besloten het hek over te klimmen. We waren het hek nog niet over of we stonden oog in oog met de kudde schapen, die het landschap zo mooi houden. De schapen hadden ons natuurlijk gelijk in de gaten maar besloten vrolijk verder te eten tot de kudde een paar minuten later toch besloot verder te lopen.

NS wandeling - Utrechtse Heuvelrug - Uitzocht over de vlakte

Heide en een vennetje

Na de schapen besloten we zelf nog even een flink stuk over de heide te lopen. We merkte dat hier fors meer wind stond. Gelukkig hadden we ons warm aangekleed en hadden we er geen last van. We kringelde door de heide totdat we uitkwamen bij een mooi vennetje bedekt met ijs. Natuurlijk moesten we testen hoe dik het ijs was. Uiteraard nog niet dik genoeg om op te staan maar het begin is er natuurlijk al wel. Langzaam kwam we aan het eind van de vlakte en onze wandeling.

NS wandeling - Utrechtse Heuvelrug - Schapen houden de heide mooi

Nog niet uitgewandeld loop dan ook deze wandeling over de Utrechtse Heuvelrug van Hilversum naar Hollansche Rading.

Station Driebergen Zeist

Laatste stuk van de wandeling liepen we door het landgoed waarvan de naam is ontschoten (ook zoveel landgoederen in dit stuk van Nederland). Via de bossen kwamen we aan de rand van Driebergen waar we nog een heel bijzonder gebouw tegenkwamen. Boven op een heuvel stond een heel smal maar hoog gebouw. Het leek een soort molen maar omsloten door bos dus niet heel logisch. Het gebouw werd opgeknapt dus misschien dat je er in de toekomst wel een kijkje kan nemen. We moesten natuurlijk nog een trein halen dus we liepen door naar Driebergen. Helaas kwamen we er achter dat het station wordt verbouwd tot 2020. De route waarmee we het station benaderen lag open en was niet te gebruiken. Gelukkig hadden we genoeg tijd tot de volgende trein en kwamen we net het perron oplopen toen de trein aankwam. Ondanks dat we de laatste 100 meter heel snel hebben gewandeld om de trein te halen was het een mooie wandeldag geweest. Een ideale boswandeling door de Utrechtse Heuvelrug, ook in het winterse weer.

Meer wandelen over de Utrechtse Heuvelrug?