Trekvogelpad – Hilversum naar Pijnenburg

In het weekend hebben we weer onze wandelschoenen aangetrokken voor een nieuwe etappe van het Trekvogelpad. Waar we vorige keer etappes van Ede naar Otterlo en naar Hoenderloo hebben gelopen, besloten we dit keer een etappe over de Utrechtse Heuvelrug te lopen, het Trekvogelpad van Hilversum naar Pijnenburg. Onze wandeling start bij het Station van Hilversum wat niet het officiële startpunt van deze etappe van het Trekvogelpad is. Desondanks is het stuk vanaf het station de moeite waard. In het begin loop je langs veel typische Hilversumse architectuur en zodra je de stad uitloopt kom je in een fraai aangelegd recreatiegebied.

Pad door het pad - Happy Hikers

Anna’s hoeve

Het recreatiegebied, Anna’s hoeve genoemd, heeft wel een vreemde herkomst. Tijdens de recessie in de jaren 30 waren veel mensen werkloos. Om voor deze mensen toch werk te creëren is toen besloten dat ze dit recreatiegebied konden aanleggen, dit in plaats van zinvol werk te creëren. Zo kon het gebeuren dat een leraar ineens achter een kruiwagen stond in plaats van voor de klas. Al ben ik het zelf niet helemaal eens met deze keuze, het resultaat 90 jaar later mag er zijn. Je loopt langs een door bos omgeven plas. Toen we eenmaal daaromheen waren gelopen, zagen we aan allebei de kanten van de weg de markering van het Trekvogelpad en waren we op het punt waar de ene etappe eindigde en de etappe naar Pijnenburg begon.

Paddestoelen Trekvogelpad - Happy Hikers

Slingerend langs het spoor en paarden

Bij het beginpunt gaan we het bos in met links de snelweg en in de verte het spoor. Helaas komen we hierdoor niet gelijk in de natuurlijke rust waar we naar verlangen. Zo moeten we eerst onder de A27 door en komen zo langzaam meer in het bos terecht en kon de wandeling echt beginnen. Bij de eerste spoorwegovergang kijken we uit op een mooi vormgegeven weidelandschap gevuld met paarden. Terwijl we een foto willen maken worden we gelijk benaderd door een nieuwsgierig paard, die we helpen met het verjagen van vliegen bij zijn ogen. Een paar honderd meter verderop is een wei met bijzondere koeien. De koeien houden ons goed in de gaten en communiceren hierover uitgebreid naar elkaar. De koeien horen bij een biologisch boerderij er niet ver vandaan. We slingeren tussen de snelweg en het spoor in de richting van het eerste landgoed op de route: Groeneveld.

Weiland met paarden Trekvogelpad - Happy Hikers

Weiland Trekvogelpad - Happy Hikers

Landgoed Groeneveld

De weg veranderd van bospaden in goed aangelegde wandelpaden. We komen langzaam in het “stadspark van Baarn”, het landgoed Groeneveld. Een prachtig gelegen landhuis in Engelse stijl met daaromheen een uitgebreid landgoed met vijvers, beken en bruggetjes. Een mooie plek voor een wandeling, zo blijkt, want we komen hier veel andere wandelaars en fietsers tegen. Inmiddels is het ook tijd voor de lunch, dus besluiten we op het terras voor het landhuis te gaan zitten. Op de kaart staan zoveel vegetarische gerechten, dat wij zelfs moeite hebben een keuze te maken. Uiteindelijk lunchen we met een portobelloburger en een quinoasalade. Met een goedgevulde maag gaan we verder. We lopen het van het landgoed af en terug het bos in richting Hooge Vuursche.

Kasteel Groeneveld - Happy Hikers

Landgoed Groeneveld - Happy Hikers

Langs Baarn

Bij het verlaten van het landgoed passeren we de biologische boerderij, waar je ook kan lunchen. Ze hebben ook een pluktuin, misschien iets voor een volgende keer. We lopen door het bos richting de spoorwegovergang. In tegenstelling tot de eerste spoorwegovergang loop je hier niet direct over het spoor maar steek je over via een brug. Vanaf de brug heb je een mooi uitzicht over het lege spoor omgeven door bomen. Eenmaal aan de andere kant vervolgen we onze route door het bos richting een zwembad. Gelukkig hebben we voldoende alternatieve navigatie mee, dus wandelen we de juiste kant op, want de route was hier minder goed aangegeven. Op de kaart zien we dat we langs kasteel Hooge Vuursche lopen, maar uit het bos zie je het kasteel niet liggen. De route gaat verder en we steken een drukke weg over.

Spoorwegovergang - Happy Hikers

Uitzicht over het spoor - Happy Hikers

Hooge Vuursche

Na het oversteken van de weg loop je een lang stuk door het Maartensdijks bos.  Aan de losstaande stukken gevuld met kleine dennenbomen is het duidelijk dat het hier gaat om een productiebos. Dit stuk van de wandeling is helaas minder gevarieerd. Wat verder opvalt zijn de vele geulen langs de kant van de weg, deze zijn vroeger gebruikt om het stuk te ontwateren. Je loopt hier natuurlijk weer aan de rand van de Utrechtse heuvelrug en dus onder NAP. Verder lopen we bijna niet over de heide. We vinden het dan ook jammer dat we met een boog om het heidegebied “De stulp” heenlopen. Als we denken helemaal geen heide meer te zien, komen we bij St. Elisabeth over een klein stuk heide. De heide heeft hier gelukkig nog zijn mooie paarse kleur, na alle droogte deze zomer.

Heide Trekvogelpad - Happy Hikers

Hollandsche Rading

De officiële route van deze etappe van het Trekvogelpad eindigt in Pijnenburg, echter heeft Pijnenburg geen treinstation, daarom besloten we naar Hollandsche Rading te lopen. Na een route langs een groot open veld sloegen we af naar het westen richting Hollandsche Rading. De officiële route van het Trekvogelpad gaat hier naar het oosten richting Pijnenburg. We liepen langzaam het bos uit en links en rechts zagen we de meest pittoreske woningen. Woningen midden in het bos met een mooi stuk grond er omheen, plek voor kippen en een enkele ezel. Al snel kom je op een lange weg met aan de linkerkant een rij huizen. Wel prachtig wonen hier, want aan de rechterkant loop je zo het natuurgebied in. Dat moet toch heerlijk wakker worden zijn, dat je deur uitloopt zo het bos in. Saska en ik moeten hier nog even van dromen, maar wie weet. Zo dromend kwam we aan het eind van de route met nog een laatste keer onder het spoor door. Met nog net genoeg tijd voor een warme kop thee bij een aandoenlijk buurtwinkeltje c.q. koffiehuisje en daarna snel de trein in.

Wil je nog meer lezen over het Trekvogelpad? Op de overzichtspagina vind je meer informatie.

Ben je enthousiast geworden en wil je de deze wandeling ook lopen klik dan hier voor de route.