Wandelen in de winter – tips!

De dagen worden korter, de nachten worden kouder. Het is weer winter. Heerlijk om warm binnen te zitten met een mok thee. Toch is dit ook een prachtig jaargetijde om er op uit te trekken met een wandeling. De luchten zijn vaak prachtig blauw en de ijzige kou heeft ook weer zo zijn charme. Hier een aantal tips voor wandelen in de winter zodat je kunt genieten van het buiten zijn.

Tips wandelen in de winter

Om het wandelen in de winter zo behaaglijk mogelijk te maken hebben we de tips voor je onderverdeeld in een paar categorieën. Dit maakt je voorbereiding natuurlijk wel zo makkelijk! Het kan juist erg fijn zijn om op een koude winterdag lekker naar buiten te gaan en de natuur te beleven. Laat je niet tegenhouden door de kou maar geniet juist van de kostbare zonnestralen in de winter.

Kleding

Wanneer je een fijne wandeling gaat maken in de winter is het belangrijk je juist te kleden. Nu niet meteen je meest warme kledingstukken aantrekken om de deur uit te sprinten. Laagjes zijn namelijk enorm belangrijk in de winter! Wanneer je naar buiten stapt moet je het gevoel hebben dat het fris is maar koud moet je het niet hebben. Gedurende de wandeling krijg je het namelijk vanzelf warm, maar zou je het niet te heet moeten hebben en je al helemaal niet bezweet moeten voelen. Het kleden in laagjes helpt je bij het reguleren van je temperatuur en een betere vochtafvoer (zweet!).

Het beste is om een onderlaag te nemen welke goed vocht afvoert. Denk hierbij aan een t-shirt van sport materiaal zoals CoolMax. Dit zorgt ervoor dat je een droog gevoel houdt en je niet klam voelt. Daarnaast moet de stof moet ademend zijn. Hierna komt een middel laag welke voornamelijk als isolatie dient. Dit kunnen 1 of twee lagen zijn, afhankelijk van wat je zelf prettig vind. Denk aan een warmere trui of een fleece vest. De buitenste laag is vaak waterproof maar ademt nog wel om zweet door te laten. Ook bied deze extra bescherming tegen de koude wind.

Hiernaast is het ook belangrijk dat je je voor de rest ook lekker warm houdt. Doe dikkere wandelsokken aan, zorg voor een muts of oorwarmers, vergeet vooral je handschoenen niet!

De zon is vaak ook erg vel in de winter, zeker wanneer er sneeuw ligt kan het licht sterk zijn. Vergeet daarom niet voor de zekerheid een zonnebril mee te nemen. Omdat sneeuw zonlicht weerkaatst is het ook belangrijk om je gezicht in te smeren met een zonnebrand, verbranden in de winter is natuurlijk nooit fijn.

Nog een aandachtspuntje: het is beter om geen katoen of demin aan te trekken. Deze stoffen blijven lang nat en drogen slecht. Ze geven je daarom sneller een klammer gevoel wat er voor zorgt dat je minder goed warm blijft. Als broek is het beter om een wandelbroek met voering aan de binnenkant te dragen of een hardlooplegging.

Gear

Zeker wanneer er sneeuw ligt, of het glad kan zijn op bepaalde stukken, is een beetje extra stabiliteit wel fijn. Het kan een aanrader zijn om je wandelstokken mee te nemen op je wandeling. Zeker op een uitdagender pad (klimmen & dalen!) zorgen deze ervoor dat je je stabiliteit behoudt. Alles voor een veilige wandeling zonder uitglijden, toch?

Route

Bij koud weer is het ook verstandig hiermee rekening te houden bij het uitkiezen van je route. Wandelen door open velden kan erg mooi zijn, maar zorgt er bij een dag met meer wind ook voor dat je het sneller koud hebt. Een mooie wandeling waarbij er afwisseling is tussen open stukken en het bos kan een uitkomst bieden. Zorg er daarnaast ook voor dat de paden goed aangelegd zijn en je niet te veel over bruggetjes hoeft te lopen, deze kunnen in de winter natuurlijk extra glad zijn!

Waarom wandelen in de winter?

Naast alle algemene voordelen van wandelen voor je gezondheid, is het vooral in de winter erg belangrijk om af en toe even naar buiten te gaan. In de kortere donkere dagen van de winter kan een kleine (winter)depressie op de loer liggen. Dit gaat vaak gepaard met het gebrek aan daglicht en zon. Een wandeling buiten door de kou kan deze winterdepressie voorkomen en zorgt er tevens voor dat je wat extra vitamine B12 tot je kan nemen.

In de winter zitten we vaak een stuk meer binnen. Om toch aan onze dagelijkse portie beweging te komen is een wandeling buiten maken een goede uitkomst. Dit zorgt ervoor dat ons bloed weer goed gaat stromen, werkt stress verlagend en is goed voor onze hersenactiviteit.  Daarnaast schijnt het dat 20 minuten wandelen per dag ervoor zorgt dat je langer leeft. Dit betekend ook in de winter naar buiten gaan! Dus, waar wacht je nog op?

Een fijne winterwandeling gewenst!