Wandelen en je gezondheid – hoe gezond is wandelen eigenlijk?

Waar je ook kijkt of wat je ook leest, het lijkt altijd te gaan over je gezondheid. Bijvoorbeeld: doe dit om echt fit te worden of voor het gedroomde wasbordje. Als het niet over fysieke gezondheid gaat het wel over geestelijke gezondheid, want overal ligt stress en ongemak op de loer. We vinden dit natuurlijk zelf ook heel belangrijk en zijn er ook bewust mee bezig. We eten vegetarisch en gezond, drinken weinig alcohol, sporten regelmatig en mediteren dagelijks, maar is wel genoeg? Vaak na het lezen van weer zo’n artikel komt het verlangen bij me op om strenger te zijn voor mezelf. Vaak duurt het een paar dagen voordat ik weer in mijn oude ritme terugval. 

Desondanks voel ik mij de laatste jaren wel degelijk een stuk fitter en vooral rustiger in mijn hoofd. Na deze realisatie ben ik gaan nadenken waar dit aan zou kunnen liggen. Na een tijdje kwam ik bij het antwoord namelijk wandelen. We lopen tegenwoordig (zeker in de zomermaanden) een lange wandeling per week en vaak ook wel een avond wandeling. Al met al ben je ongezien zo’n 25 kilometer per week aan het wandelen. Daarom willen we in dit artikel even stilstaan wat wandelen/hiken ons brengt en wat het met ons doet, zowel fysiek als mentaal. Vandaar dat we vandaag een artikel over wandelen en je gezondheid hebben gemaakt.

Wandelen en je gezondheid – Voor een sterk lichaam

Dat wandelen goed voor je is weten we eigenlijk al lang, maar ik denk niet dat we ons realiseren hoe groot de impact kan zijn van regelmatig wandelen door de natuur. Dit is onterecht, want de impact van regelmatig wandelen gaat veel verder dan alleen een goede conditie. Met alleen al een uur intensief wandelen verbrand je zo’n 500 calorieën. Wandelen helpt je niet alleen met calorieën verbranden en je uithoudingsvermogen te verbeteren.

Wandelen kan ook echt gezien worden als sport. Denk maar eens aan wandelen waarbij je extra gewicht meedraagt door bijvoorbeeld te lopen met een rugzak op. Deze manier van wandelen is een soort natuurlijke fitnessklas, waarmee je naast je benen, ook je rug, schouders en je core traint en zorgt voor balans en spieropbouw. Tijdens het wandelen train je ook nog andere delen van je lichaam, zoals je bovenbenen (natuurlijk!), maar ook je hamstrings, gluten. De combinatie zorgt voor mooie slanke benen. Tot slot is wandelen ook de ideale optie als je niet te veel druk wil zetten op je pezen, bijvoorbeeld als je aan het herstellen bent van een blessure.

Wandelen en je gezondheid – Sterke organen

Een mooi afgetraind lichaam is een ding, maar wat natuurlijk echt belangrijk is zijn de gezondheidseffecten op de langere termijn. Ook hier heeft regelmatig wandelen een effect. De langdurige lage frequentie van bewegen is super goed voor je hart en bloedvaten. Uit onderzoek wordt er een link gelegd tussen activiteiten met een langdurige lage frequentie en gezonde hard en bloedvaten. Reden hiervoor is dat je hartslag weliswaar wordt verhoogd maar nooit overbelast raakt. Dit is de ideale manier om de conditie van je hart te trainen. Er zijn zelfs onderzoeken die concluderen dat wandelen een herstellende werking heeft. Vanwege de combinatie van bepaalde fysieke processen is er zelfs een link gelegd tussen het voorkomen van kanker.

Wandelen en je gezondheid – Gezonde geest

Wandelen geeft je de kans om meerdere uren weg te zijn van je dagelijkse beslommeringen. Even geen laptop en telefoon meer, maar alleen zijn met jezelf in de natuur. Wandelen is een ideale kans om je even terug te trekken en te luisteren naar jezelf. Regelmatig actief wandelen in de natuur helpt tegen depressie en zorgt ervoor dat we loskomen van dagelijkse bezigheden en stress. Uit recent onderzoek blijkt zelfs dat mensen die regelmatig in de natuur zijn minder snel afgeleid zijn en zelfs creatiever worden bij het zoeken naar oplossingen. Niet slecht voor een iets wat je bijna overal kan doen en nog makkelijk is ook.

Lees ook: Mindfulness en wandelen!

Wandelen en je gezondheid – Een goede eerste stap

Een van de fijne dingen van wandelen is dat in principe iedereen er gelijk mee aan de slag kan. Techniek of conditie of materiaal is hierbij geen voorwaarde voor een gezonde sportbeoefening. Begin met een korte wandeling in je eigen buurt, en als het bevalt, loop de volgende keer een groter rondje. Wandelen kan bijna overal en over ieder terrein, van bergen voor de geoefende avonturier of door het plaatselijke bos. Een ideale stap richting een goede gezondheid.

Wel moeten we er nog even bij vermelden dat we geen artsen zijn en daarom ook geen medisch advies geven. Het bovenstaande is tot stand gekomen op basis van onze eigen ervaring en kennis die we in loop der tijd hebben opgedaan. Ik zou daarom willen zeggen maak je eigen keuze en kies iets wat voor jou werkt. Bouw het op, op je eigen tempo en wees daar trots op en blij mee.