Trekvogelpad – naar de Loenense watervallen

In de buurt van Apeldoorn ligt een mooie etappe van het Trekvogelpad. De etappe van Hoenderloo naar Loenen en langs de Loenense watervallen. Wat is het toch een geluk om nu wat landelijker te wonen, dicht bij mooie natuur. De wandeling van 18 kilometer is een overbrugging van het park de Hoge Veluwe naar het volgende nationale park op de route, de Veluwsezoom. Onderweg loop je kort door Hoenderloo, en over het hoogste punt van het Trekvogelpad, om uiteindelijk langs de watervallen in Loenen te wandelen. Al met al een mooie gevarieerde wandeling.

Meer weten over het trekvogelpad? Check deze pagina.

De start in Hoenderloo

Eenmaal met de bus op bestemming gekomen lopen we naar het startpunt van de route. Als we eenmaal aan het einde van de autoweg komen, kruizen we het Trekvogelpad. Het pad begint officieel iets eerder in het dorp, maar we besluiten dit voor vandaag achter ons te laten. Aangezien we dit al een keer hebben gelopen. Hierdoor komen we niet langs de bekende witte Heldringkerk. De kerk is vernoemd naar Predikant Otto Gerhard Heldring, die in het jaar 1839 door het dorp liep. In het dorp woonde op dat moment maar 150 mensen, waarop de Otto Heldring er een waterput en een school liet bouwen met behulp van zijn welgestelde vrienden. Een paar jaar later volgde de kerk. Zo heeft Otto Heldring Hoenderloo deels op de kaart gezet.

HappyHikers - Hoenderloo

Door het bos

Al snel slaan we een wandelpad in en laten we Hoenderloo achter ons. We lopen een lang recht stuk met links een bos en rechts landelijke huizen met mooie percelen grond. Hier en daar staat er wat schapen en paarden in weide te grazen. Vervolgens lopen we een lang stuk door een bos. Helaas is het bos voor een groot deel afgezet door hekken, waardoor je het gevoel hebt nog steeds door bebouwde kom te lopen. Wel leuk zijn de vele ecoducten die in de hekken zijn gemaakt, waardoor het bos in ieder geval voor knaagdieren en vossen vrij toegankelijk is. Voor de rest is dit stuk van de wandeling niet zo spannend. Gelukkig lopen we in het begin van het voorjaar en wordt er langzaam groen onder de bomen zichtbaar.

HappyHikers - start van de wandeling

We passeren het hoogste punt, de Schenkenshul

Eenmaal een drukke weg over gestoken worden we verrast door bordjes met daarop Kabouterpad. Een leuke manier om kinderen enthousiast te maken voor de natuur en wandelen. Gelukkig zien we ook vertrouwde markeringen van het Trekvogelpad en lopen we verder. We komen op een grote zandvlakte en moeten in eens behoorlijk een heuvel op lopen. Zonder dat je het door hebt, sta je aan het einde van de klim op het dak van het Trekvogelpad, de Schenkenshul. We hebben niet kunnen vinden waar de naam vandaag komt, maar vanaf hier heb je een mooi uitzicht over de omringende bossen. Terwijl we verder lopen, lopen we langs een groot stuk heide landschap, wat helaas nog erg dor en droog was. Misschien later in het najaar nog een keer terugkomen als het in bloei staat.

HappyHikers - Schenkenshul

Wil je nog meer wandelen door de bossen van Apeldoorn bekijk dan onze wandeling door de Paleistuinen.

Lunchen midden in het bos

Het Trekvogelpad gaat weer verder het bos in, waarbij we over de nieuwe bestrating lopen die is aangelegd door Staatsbosbeheer. De lichte stenen paden kleuren niet met de omgeving, maar het schijnt dat ze juist erg milieuvriendelijk te zijn.Kort hierop vinden wij een picknicktafel waar we mooi gebruik van kunnen maken. We zijn immers alweer bijna halverwege de route en dus een ideaal mooi moment voor de lunch. Stilzitten midden in het bos geeft altijd een speciaal gevoel alsof je in eens bewust van het leven om je heen. Als we klaar zijn met de lunch, lopen we verder door het bos totdat we bij een snelweg komen.

HappyHikers - een zijn met het bos

Blauwe bessen

Na het oversteken van de snelweg moeten we helaas ook nog een stuk langs de snelweg lopen. Hier hebben we altijd een hekel aan want zo heb je nog geen schone lucht om in te ademen. Uiteindelijk loop je via wat verschillende paden langs een groot veld met alleen maar blauwe blessen struiken. Helaas, de blauwe bessen zijn nog niet in het seizoen op het moment van wandelen, anders hadden we toch wel een heerlijke snack voor onderweg gehad. Misschien hadden we deze etappe toch later in het najaar moeten lopen.

HappyHikers - wandelen door het bos

Klein Zwitserland

Op een begeven moment lopen we het prachtige heideveld van klein Zwitserland op. Het heideveld dankt zijn naam aan het glooiende landschap. Voor een mooi uitzicht over het heideveld is een strategisch gekozen bankje neergezet. Een ideaal rust en fotomoment. Als we verder lopen moeten we toegeven dat we al best een beetje moe zijn geworden, dus zijn we blij dat we alweer op drie kwart van de route zitten. Terwijl we wandelen wordt het steeds drukker met andere wandelaars, want we lopen richting Loenen.

HappyHikers - Klein Zwitserland

De Loenense watervallen

Het hoogtepunt van de route is het stuk langs het Apeldoornse-Dierenskanaal naar Loenen. Hier loop je langs de bekende Loenense watervallen. Langzaam loop je naar beneden en zo loop je al snel langs de eerste kleine waterval van de route. Terwijl het pad drukker wordt lopen we langs nog een aantal van de befaamde watervallen. De watervallen zijn aangelegd gedurende de jaren van de 19e eeuw als werkgelegenheidsproject. Het doel van het kanaal was de watervoorziening naar Apeldoorn te verbeteren met de watervallen als resultaat. Naar mate je het pad volgt worden de watervallen groter totdat je bij de grote finale aankomt. Een waterval van wel 15 meter hoog.

HappyHikers - Loenense watervallen

Wil je ook beginnen met het wandelen van het trekvogelpad? Bekijk dan een van de andere etappes, bijvoorbeeld Hilversum en Amerongen.

Loenen en een Hindoestaanse tempel

We laten de watervallen achter ons en lopen verder naar het eindpunt van de route het dorp Loenen. We lopen het bos uit en komen langzaam terug in bebouwde kom eerst langs boerderijen. Onderweg lopen we langs een bijzonder terrein met een paar bijzondere gebouwen. Al snel blijkt het hier te gaan om een Hindoestaanse tempel, Shava Shiva Dham. De plek is een retraitecentrum voor yoga en meditatie, stiekem is dat misschien ook nog wel een keer interessant. Hierna lopen we al snel Loenen in. Langs de keurige tuinen vinden we al snel de bushalte wat het einde betekend van deze wandeldag.