Stadswandeling Rotterdam (15km) – NS wandeling

We waren op ontdekkingsreis door Nederland! Een plek zo dichtbij, maar toch nog (redelijk) onbekend. Het werd tijd om Rotterdam ook wel de Maasstad beter te leren kennen. Dit deden we dan ook met een stadswandeling. We kwamen een NS wandeling tegen, maar hebben die voor het eindstuk een beetje aangepast zodat we langs de Kubuswoningen, de Markthal en vele musea zouden lopen. Ga je mee met deze stadswandeling Rotterdam? Gezellig! Let’s go!

Stadswandeling Rotterdam Route - HappyHikers

Stadswandeling Rotterdam: de route

De route is hier terug te vinden. Aangezien de route een aangepaste NS-wandeling is, ligt het beginpunt natuurlijk bij het Centraal station (bovenaan de kaart, punt F). Op een gegeven moment onderaan de kaart kun je een waterbus nemen van punt I (of een stukje verder richting de Erasmusbrug) naar Katendrecht of Hotel New York. Vanaf hier gaat de route vervolgens weer verder. De route van de stadswandeling Rotterdam is verder goed te volgen en loopt, zoals verwacht, veel langs het water.

Ook leuk: Stadswandeling Den Haag

Stadswandeling Rotterdam - HappyHikers

Door het park - Stadswandeling Rotterdam - HappyHikers

Woonwijken in Rotterdam

De route begon door meteen vanaf het CS rechtsaf te slaan. Het duurde ook niet lang of we liepen langs de rand van een woonwijk. Hier was het eigenlijk prima wandelen, groen aan de rechterhand en mooie huizen aan de linkerhand. Dit hadden we niet helemaal verwacht bij deze wandeling en het was een leuke verrassing! Toen we afsloegen en zuidwaarts de Heemraardse Singel volgden bleef het goed vertoeven in de stad. Door een mooie strook park met spelende kids en water aan de andere kant was dit een nieuw stuk van Rotterdam wat we niet eerder hadden gezien. Vanaf Coolhaven vervolgden we de weg richting het oude havengebied van Rotterdam.

Aan het water - Stadswandeling Rotterdam - HappyHikers

Het oude Delftshaven

Na redelijk in het groen te hebben gelopen liepen we nu een stuk langs de kade bij Coolhaven. De luchten waren grauw en het waaide, typisch. Na de eerste brug van de dag over te hebben gestoken kwamen we in een leuk stuk Rotterdam. Hier waren nog leuke oude arbeiderswoningen te vinden en onder andere ook het Zakkendragershuisje, de Pelgrimsvaderkerk en een oude Korenmolen! Het stuk had echt karakter en er waren veel leuke restaurantjes en lunchplekjes te vinden. We zijn blij een leuk nieuw stuk van Rotterdam te hebben ontdekt!

Oud pakhuis- Stadswandeling Rotterdam - HappyHikers

Schiehaven, St. Jacobshaven en Parkshaven

We vervolgden onze weg richting de Schiehaven. Hier was veel meer nieuwbouw. We droomden weg bij mooie oude pakhuizen waar nu appartementen in zitten. Echt wel een gave plek om te wonen en leuk om in te richten! Maar toch is het niks voor ons (we willen immers een tuin…), dus die droom lieten we maar aan ons voorbij gaan. Er lagen wat boten in de voormalige havens en het was een leuk stuk om te lopen, wel had het weer een heel ander karakter. Wat is Rotterdam toch veelzijdig!

Nieuwbouw - Stadswandeling Rotterdam - HappyHikers

De Euromast en Wereldhavendagen….

Rondom de Euromast begon het al een stuk drukker te worden. We liepen gauw verder, in het park wat volgde liep het namelijk een stuk aangenamer! De rust was wedergekeerd, maar niet voor lang. Toen we het park uitliepen hoorden we veel mensen: wat was er toch te beleven? Nou, we hadden het getroffen: het waren de wereld havendagen! Om eerlijk te zijn, niet echt ons ding. En de grote hoeveelheid mensen vonden we dus ook wel wat minder. Hierdoor konden we minder de mooie omgeving in ons opnemen maar probeerden vooral door te lopen richting de waterbus om naar de overkant te komen. Uiteindelijk hebben we maar tussen de mensenmassa door via de Erasmusbrug de overkant bereikt.

Hotel New York - Stadswandeling Rotterdam - HappyHikers

Richting Hotel New York & tijd voor lunch!

Eenmaal uit de drukte werd ons humeur ook weer een stuk beter. We liepen langs mooie pakhuizen met de namen van Indonesische eilanden erop. Vervolgens liepen we verder naar het iconische Hotel New York. We besloten de brug over te steken naar Katendrecht omdat we wisten dat hier, in een oude loods, veel nieuwe ondernemers zaten waar je leuk en lekker kon lunchen! Na de lunch liepen we verder naar het Noordereiland. Vooral de Koningshavenbrug vonden we erg imposant!

Brug - Stadswandeling Rotterdam - HappyHikers

Kubuswoningen, de Markthal en terug naar het Centraal Station

We waren alweer op weg terug richting Centraal Station. Eerst nog via een lange brug de Nieuwe Maas oversteken. Vervolgens besloten we rechtdoor te gaan in plaats van richting Wijnhaven te lopen. Dit gedeelte leek ons namelijk leuker en zo pakten we nog 2 hoogtepunten van Rotterdam mee. We liepen langs een aantal leuke terrasjes en kwamen uit bij de Kubuswoningen. Erg kenmerkend voor Rotterdam met z’n vele architectuur!  Wel grappig om te zien dat er echt mensen zo wonen!

Niet veel later kwamen we uit bij de Markthal, waar we lekkere cannoli hebben gekocht. Het blijft een imposant gebouw, en eerlijk gezegd vind ik zelf de buitenkant met de appartementen mooier dan de winkels binnen. We liepen nog langs de Laurenskerk om vervolgens via de Mauritsweg weer terug naar het Centraal Station te lopen. We lieten de koopgoot en de drukke winkelstraten lekker even voor wat ze waren, we hadden immers al genoeg mensen gezien bij de haven…

Kubuswoningen - Stadswandeling Rotterdam - HappyHikers

Markthal- Stadswandeling Rotterdam - HappyHikers

Musea en andere tips

Alhoewel er meer dan genoeg te ontdekken is in Rotterdam is vijftien kilometer is best wel lang voor een stadswandeling. Gelukkig zijn er op de route meer dan genoeg plekjes waar je even je gedachte kan verzetten bijvoorbeeld op een van de vele terrassen van Rotterdam of in een van de 13 musea die de Maasstad rijk is.
Tijdens het wandelen loop je langs of in de buurt van de volgende musea:
1. Museum Rotterdam ’40-’45
11. Chabotmuseum
12. Het Nieuwe Instituut
13. Museum De Delft
Met een combinatie van moderne kunst, historie en architectuur is er wel voor iedereen een geschikt museum te vinden in Rotterdam.

Onze mening over de Stadswandeling Rotterdam

We zijn blij dat we het laatste gedeelte van de stadswandeling Rotterdam hebben aangepast, zo kwamen we naar onze mening langs een leuker en iconisch stuk van Rotterdam. Het begin van de route vonden we erg verrassend, we wisten niet dat Rotterdam zulke leuke wijken had! Ook het gedeelte bij Delftshaven vonden we erg leuk. Hippe eettentjes en leuke boetiekjes, maar ook veel historie! Een andere kant van Rotterdam zijn de verbouwde pakhuizen en grote moderne appartementencomplexen langs de oude havens. De route is erg veelzijdig en laat zeker de vele gezichten van Rotterdam zien. Wel 1 tip: ga niet tijdens de wereldhavendagen…..

Deze stadswandeling hebben we gelopen als onderdeel van onze #100kilometerchallenge. Begin oktober zie je of we de uitdaging hebben gehaald!

Een weekendje weg naar Rotterdam nog beter voorbereiden?