Stadswandeling Malaga: Alcazaba, de Haven en Picasso

Afgelopen zomer waren we een week lang naar de zon in Zuid-Spanje. We hebben er onder andere gewandeld door het natuurpark Sierras de Tejeda, Almijara y Alhama en een andere mooie stad van Andalusië ontdekt: Granada. We vlogen op Malaga en dus besloten we dat deze stad ook een kans kreeg. Lees snel verder voor de stadswandeling Malaga en een paar tips voor goede restaurants!

Route Stadswandeling Malaga - HappyHikers

De route – Stadswandeling Malaga

Zoals gewoonlijk vind je hier de route van deze stadswandeling door Malaga. Mocht je liever GPS coördinaten hebben, download dan het .kml bestand en zet eventueel de route om in de gps coördinaten via de website gpsies.com. De route is zo ingedeeld dat er onderweg ook een aantal eettentjes in zijn opgenomen. De totale route is 6 kilometer maar je zult er relatief lang over doen als je ook het museum en de bezienswaardigheden zult bezoeken.

Churros Malaga - HappyHikers

Begin van de stadswandeling Malaga op de Paseo del Parque

We beginnen deze stadswandeling op de Paseo del Parque. Een relatief rustige weg met veel groen waar het prima lopen is terwijl het zo warm is. Zelf begonnen we met de wandeling in de ochtend en besloten we te ontbijten bij La Bella Julieta (waar je overigens ook prima kunt lunchen). Het eten was er erg goed, dus een aanrader! Mocht je later op de ochtend of in de middag deze wandeling beginnen (of gewoon terwijl je in Malaga bent zin hebben in churros) dan is Casa Aranda een goede plek om churros con chocolate te bestellen! Vanaf hier sla je rechtsaf richting Calle Marqués de Larios, een fijne overdekte shop straat die je beschermt tegen de zon.

De kathedraal van Malaga

We lopen vanuit hier door naar de kathedraal van Malaga. Deze is, zoals op zoveel plekken in Andalusië, gebouwd op de fundering van een oude moskee. Zelf hebben we de kathedraal niet bezocht omdat we een paar dagen ervoor al naar de kathedraal in Granada waren geweest. Naar aanleiding van de informatie die we op internet vonden dachten we dat de twee kathedralen veel overeenkomsten zouden hebben en hebben we de kathedraal van Malaga maar links laten liggen. Als de kathedraal overeenkomt met die in Granada is hij zeker het bezoeken waard! Vanuit hier lopen we verder richting …

Malaga ontdekken - HappyHikers

Het Picasso museum!

Niet ver van de kathedraal ligt het Picasso museum. Het museum is gevestigd in een mooi karakteristiek gebouw en geeft een goede rondleiding door de kunstwerken die deze meester in zijn leven heeft gemaakt. Een echte kunstkenner ben ik niet en ik was dan ook verbaasd dat Picasso ook beeldhouwwerken en bronzen beelden heeft gemaakt! Leuk om te zien dat hij ook aan het experimenteren was met andere kunstvormen en hoe zijn schilderijen en kunstwerken zich evalueerden door de tijd heen.

Alcazaba - HappyHikers

Alcazaba – Moorse invloeden

Vanuit de schilderkunst lopen we verder naar het Alcazaba, een oud paleis-fort uit de tijd van de moren (11e eeuw). Voor wie nog niet naar het Alhambra in Granada is geweest is het Alcazaba alvast een mooi voorproefje. Hoewel het complex relatief klein is kun je je hier toch makkelijk 1,5 uur vermaken. Veel mooie fotomomenten kom je tegen in de gebouwen en de groene tuinen die wat verkoeling bieden in de warme zomers. Daarnaast zie je nog wat beeldhouwwerk terug in het paleis zelf. Hier hebben we dan ook aardig wat foto’s genomen…

Vegetarisch restaurant Malaga - HappyHikers

Tijd voor lunch!

Oke, na al dat wandelen en die indrukken is het wel tijd voor lunch. Dit hebben we zelf gedaan bij El vegetariano de la Alcazabilla (aanrader!). Het eten was er erg goed en die portobello’s willen we zeker thuis ook een keer gaan maken! Het eten was vooral veel en na die tijd moesten we wel even bijkomen. Het is maar goed dat de eigenaar op een gegeven moment zei: oke, dit is wel genoeg hoor! Het is te veel eten! Anders hadden we letterlijk na de lunch naar boven moeten rollen (is dat mogelijk?) om bij het Gibralfaro te komen.

360 graden uitzicht over de omgeving: Gibralfaro

Na de stevige lunch is misschien een stuk omhoog klauteren niet een super goed idee. Toch hebben we ons maar gewaagd aan de klim naar boven omdat we wel benieuwd waren naar het Gibralfaro. Zorg dat je voldoende water mee neemt voor deze pittige klim van 20 minuten. Zeker op warme dagen zul je hier blij mee zijn! Anders is er altijd bovenaan nog een winkeltje waar ze kleine flesjes water verkopen.

Het uitzicht vanuit dit voormalige kasteel is erg mooi, je kunt erg ver kijken. We snapten wel waarom voor deze strategische locatie is gekozen. Mochten er legers aankomen dan zag je dit al vanaf ver aankomen. Ook zie je vanaf hier geheel Malaga en de kathedraal, maar ook de kustlijn, haven en de stierenarena. Of het de klim waard is, dat mag je zelf bepalen. We hebben genoten van het uitzicht maar zijn er niet lang gebleven.

De haven van Malaga - HappyHikers

De haven

Hierna kun je nog een rondje lopen langs de haven. Hier zitten allerlei leuke zaakjes en misschien is het een idee om een froyo (frozen yoghurt) te eten om een beetje af te koelen? We vonden het zelf een leuk stukje om langs te lopen en zijn zelfs nog even een meubelzaak in geweest. Even droomden we weg bij het kopen van een eigen huis wat we vervolgens zelf kunnen inrichten. Hopelijk komt die droom snel uit. Na de boulevard en een paar mooie jachten bekeken te hebben vanaf de kant vonden we het wel mooi geweest voor die dag. We hadden veel gezien gedurende de stadswandeling Malaga en waren voldaan teruggegaan naar ons hotel.

Malaga heeft zeker niet teleurgesteld! Het heeft leuke bezienswaardigheden, goede restaurants en je kunt er ook heerlijk shoppen. Aan het strand liggen vonden we zelf iets minder (smalle stranden en extreem druk).

Nog wat tips voor eten in Malaga:

• Mocht je wat langer in Malaga verblijven en ergens lekker vegan willen lunchen: RawAttitude Vegan Deli is aan te raden!
  • Zin in Crepes? Dan is Santa Canela Café een goede plek om even te gaan zitten.
  • Op woensdag en zondag zijn de broodjes (klein maar wel lekker!) bij de keten 100 Montaditos €1 per stuk! Zeker een aanrader (al brengt dit bij Saska voornamelijk sentimentele gevoelens naar boven uit haar tijd dat ze in Valencia studeerde…).
  • We vonden ons hotel erg fijn en het was goed gelegen. Zo waren we snel bij alle bezienswaardigheden. Mocht je nog een hotel zoeken: Soho Bahía Malaga.
Vegan courgettesoup Malaga - HappyHikers

Je verder voorbereiden op een citytrip naar Malaga?