Stadswandeling Granada – Alhambra, Generalife & Albaicín

Onze zomervakantie hebben we doorgebracht in Spanje. Eelco was nog nooit in het zuiden van Spanje geweest en dus werd het tijd om hem de mooiste plekjes te laten zien. Erg kenmerkend hiervoor is natuurlijk de studentenstad Granada met het mooie Alhambra! Zeker een plek om eens te bezoeken tijdens een stedentrip. Zelf waren we hier 2 volle dagen en hebben ons goed vermaakt en veel gelopen natuurlijk. Vandaar dat we graag deze Stadswandeling Granada met jullie delen.

Spaanse muur - HappyHikers

Historie van Granada

In de stad wonen zo’n 235.000 mensen en staat in Spanje (en daarbuiten) echt bekend als studentenstad. Verder kent Granada een levendige historie. In de 8ste eeuw valt het gebied waar nu de stad Granada staat in handen van de Moren. Om het gebied goed te kunnen verdedigen wordt de residentie van de Berberse vorst gevestigd in Granada. De Moren hebben onder andere ook de wijk Albaicín gebouwd welke erg kenmerkend is voor de stad. Tijdens het heerschappij van de Moren wordt door Sultan Almahar het Alhambra gebouwd.

In 1492 valt het Moorse rijk en wordt het gebied gedwongen tot het katholicisme. Veel van de moskeeën worden veranderd in katholieke kerken, dit is nog steeds terug te zien door heel Andalusië. Helaas heeft dit ook gevolgen gehad voor het Alhambra. Karel de V heeft een deel van het Alhambra afgebroken om hierin zijn paleis te bouwen. Gelukkig is ook een groot deel bewaard gebleven en is deze mix misschien juist wel erg typerend voor het complex.

Route stadswandeling Granada - HappyHikers

De Stadswandeling Granada

De route is via google maps makkelijk te volgen via deze link. Je kunt het .kml bestand makkelijk omzetten in GPS coordinaten via de website gpsies.com mocht je dit willen.

Beginpunt stadswandeling Granada

We beginnen onze stadswandeling door Granada bij het Plaza de La Trinidad. Dit plein ligt dichtbij het appartement waar we verbleven. Het is een leuk typisch Spaans pleintje waar aan wat barretjes liggen. Hier hebben we ontbeten met een tostada con tomate, verse jus en een thee/koffie. Een goede start voor onze stadswandeling!

Ontbijt Granada - HappyHikers

De Kathedraal van Granada

Vanuit het beginpunt loop je binnen een paar minuten naar de kathedraal van Granada. Typisch voor de regio is de kathedraal gebouwd op de grond waar eerst de voornaamste moskee van de stad stond. De bouw van de kathedraal is begonnen in 1518, na 181 jaar bouwen is de kathedraal af. De kathedraal kenmerkt zich door renaissance en barok elementen. De entreeprijs is €5, waarbij je ook een audiotour ontvangt. Het is een imposant gebouw, mede door de hoogte maar ook de mooie elementen binnen in de kerk. Wij vonden het zeker een bezoekje waard!

Na het bezoek aan de kathedraal kun je besluiten een museum in het daarnaast gelegen Calle Oficios te bezoeken. Hier bevinden zich onder andere Museum of La Capilla Real en het Palacio de la Madraza. Het museum of La Capilla Real geeft meer achtergrond informatie over het katholicisme in Spanje, verder liggen hier ook een aantal koningen begraven. Het Palacio de la Madraza is het cultureel centrum van de Universiteit van Granada. Hier vinden onder andere tentoonstellingen plaats maar ook film en muziek voorstellingen. We zijn hier zelf even naar binnen gelopen voor de gratis tentoonstelling over kanker en hoe dit ontstaat, risico factoren, onderzoek hiernaar etc. Niet het meest vrolijke onderwerp voor op vakantie maar wel erg interessant!

Thee met iets lekkers Granada - HappyHikers

Lunch!

Na het bezoek aan de kathedraal en de tentoonstelling vonden we het al wel weer tijd voor lunch. We besloten het drukke Calle Gran Vía de Colón over te steken richting de Oosterse wijk. Hier kwamen we een kerkje tegen waar we ook nog even wilden kijken. Er waren op dat moment nonnen aan het bidden, het klonk heel meditatief en we werden er wel rustig van merkten we. Daarna zijn we thee gaan drinken met iets lekkers in een van de vele Teterías in deze straat. Een heerlijk stukje taart en lekkere thee uit traditionele Marokkaanse theepotjes ging er wel in (die waterpijp hebben we maar gelaten voor wat ie was…). Toch was dit niet voldoende en besloten we ook meteen maar te gaan lunchen bij restaurant Arrayanes. Het eten was hier prima en we genoten van de lekkere couscous.

Rio Darro - HappyHikersDe klim omhoog naar het uitkijkpunt

Na de lunch stond ons de rest van de stadswandeling Granada te wachten. Het uitkijkpunt Mirador San Nicolás geeft een mooi beeld van de stad en goed zicht op het Alhambra. We besloten onderlangs die kant op te lopen, met aan onze rechterhand Río Darro. Alhoewel het niet echt een Río (=rivier) betreft maar op het moment dat wij er liepen meer een beekje, liep het hier toch erg plezierig. Er zitten hier een paar leuke winkeltjes maar de restaurantjes hier zijn af te raden. Erg toeristisch en zelf houden we er niet van om aangesproken te worden of je er wil gaan zitten. Als het eten goed is, is dit niet nodig….

Wanneer je aan het einde links af slaat begint de klim. Even doorzetten, deze duurt gelukkig niet zo lang.  De weg naar het mirador (=uitkijkpunt) is via deze route makkelijk te vinden. Eenmaal aangekomen is het uitzicht mooi, je kunt het gehele Alhambra terrein vanaf hier goed zien. Leuk om het in ander perspectief te zien. Ook zie je hier de mooie typisch Spaanse daken en witte huizen. Het geeft een leuk beeld van de stad.

Daken van Granada - HappyHikers

Stadswandeling Granada: tijd voor shoppen?

Hierna besloten we weer terug te keren naar het centrum van de stad. We liepen door veel kleine straatjes naar beneden, dit is soms een beetje puzzelen maar ga op je gevoel af. Naar beneden en een beetje rechts aan houden en je komt uit waar je moet zijn. We besloten om door de grote shopstraten van Granada te lopen (Calle Mesones en Calle Recogidas) maar merkten dat we hier toch niet veel zin in hadden. Shoppen kun je immers ook prima in Nederland.

Het eindpunt van de Stadswandeling Granada

Als eindpunt van deze stadswandeling door Granada hebben we gekozen voor een van de tapas straten van Granada (relatief toeristisch!). Hier hebben we de eerste avond erg lekker gegeten bij El Fogon De Galicia. We hadden gekozen om geen tapas te nemen omdat we dit iets vonden tegenvallen en veel op toeristen gefocust was. In plaats daarvan konden we ook ‘s avonds het menu del dia nemen, wat erg goed was bevallen! Andere leuke eettentjes in de buurt van het beginpunt zijn het Botánico Café en El Bar de Eric.

Paleis Alhambra Granada - HappyHikers

Het Alhambra

Grote kans natuurlijk dat je voornamelijk naar Granada bent gekomen om het Alhambra te bezoeken. Dit was voor ons ook het geval. Hier hebben we dan ook wel de nodige uurtjes doorgebracht. Let erop dat je van te voren je kaartjes online boekt, dit voorkomt dat je het paleis niet meer kan bezoeken. Omdat het een UNESCO World Heritage Site is worden er per dag maar een maximaal aantal bezoekers binnengelaten. Tip: ga niet een half uur voor je time-slot al in de rij staan voor het paleis, dit heeft geen zin want ze beginnen pas na je tijdslot de mensen van dat tijdslot binnen te laten…. Hiervoor stonden wij dus een half uur extra in de rij… Zonde!

Fontijn Alhambra Granada - HappyHikers

Vergeet ook vooral niet het Generalife (Court of the Water Channel is erg mooi!) door te lopen en het Alcazeba te bezoeken. Vanuit de aangrenzende toren (Torre de la Vela) heb je een mooi uitzicht over de stad. Zelf had ik het museum van het Alhambra nog niet eerder bezocht, maar vond dit ook zeker de moeite waard! Nog een tip: neem iets te lunchen mee! Er is 1 restaurant op het complex wat extreem overpriced is en verder zijn er voornamelijk veel voorverpakte boterhammen uit de automaat te koop: beetje jammer..

Tips voor Granada!

• Boek vooraf online je tickets voor het Alhambra (officiële website)en vergeet daarbij niet de optie aan te vinken dat je ook het paleis wilt bezoeken. Dat is immers het hoogtepunt van de stad en iets wat je zeker niet wilt missen!
  • De Cathedraal van Granada is zeker ook het bezoeken waard. Entree kost €5 (zomer 2018). Het gebouw is erg mooi van binnen en met de audiotour (bij de entreeprijs inbegrepen) krijg je veel extra informatie.
  • Ga lekker ontbijten met een tostada con tomate (toast met tomaat), heel typisch voor Spanje, lekker ergens op een terrasje.
  • Het Alhambra en Generalife zijn erg groot en indrukwekkend dus is het misschien makkelijker om dit op 1 dag te bezoeken en een tweede dag de stad meer te gaan verkennen.
  • Mocht je tijd over hebben, loop dan even langs de botanische tuin. Niet erg groot maar leuk om even doorheen te lopen. Er tegenover zit een leuk café (Botánico Café of het El Bar de Eric) waar ook veel locals zitten.
  • Het busnetwerk in Spanje zit erg goed in elkaar. Zelf hebben we ook de bus genomen naar Granada en van Granada naar Malaga. Dit kun je onder andere boeken via goeuro. Scheelt weer een boel gedoe met auto’s door smalle straatjes en parkeerplaatsen zoeken + beter voor het milieu en waarschijnlijk ook voor je portemonnee!
  • Mocht je nog meer steden in Spanje aan het ontdekken zijn, lees dan ook onze stadswandeling door Barcelona!
Blije HappyHikers

Je vakantie naar Granada verder voorbereiden?