De Camino Frances – Pamplona naar Puenta la Reina

We waren al vroeg wakker vanmorgen, het was dan ook eindelijk zover! Onze 5-daagse wandeltocht via de Camino Frances ging beginnen! Van Pamplona naar ons einddoel Logroño! Een lange wens van mijn moeder om dat te gaan lopen, ze was dan ook wel een beetje zenuwachtig! Vandaag stond het stuk van Pamplona naar Puenta la Reina op het programma. Eerst nog maar een fijne douche. Daarna opzoek naar een panadería voor het ontbijt. Lekker een thee en koffie. Een tostada met jam en een ander met tomatensaus en nog een napolitana met chocolade erin (soort chocoladecroissant). Die gaan we immers toch wel verbranden onderweg, haha! Hier kwamen we ook al de eerste wandelaars van de dag tegen, spannend! We lachten en maakten contact, maar hier bleef het bij.

Camino - HappyHikers

Op pad: Pamplona naar Puenta la Reina!

Na het ontbijt haalden we onze backpack op en lieten we het pension achter ons. We gingen op pad! Gelukkig sliepen we zo’n beetje aan de route dus was hij makkelijk te vinden. We zagen van bovenaf al meer wandelaars die weer een zware dag tegemoet gingen. Via een zijpaadje sloten we ons aan bij de “pelgrims stoet”. Een padré liep ook nog een klein stukje mee maar op het moment dat we Pamplona uitliepen hield hij het voor gezien. Het bordje met Puenta la Reina gaf aan dat we nog zo’n 19,5 km voor de boeg hadden! We waren om 9 uur begonnen dus het doel was voor 15:00 op ons eindpunt van de dag aan te komen :).

Je merkte al snel dat er een saamhorigheidsgevoel was tussen iedereen die de Camino liep. Als je iemand passeerde zei je “Buen Camino” en lachte je even. Na de eerste klim van onze wandeling kwamen we aan in Cizur Menor, het ging vlot en we hadden nog nergens last van (zou ook wat zijn, na de eerste paar kilometers al..). Het zou zo’n 1,5 uur zijn naar het volgende dorpje, we waren al helemaal enthousiast. We lieten de drukte rondom Pamplona nu echt achter ons en liepen over mooie paden tussen velden vol met graan welke dansten in de wind.

Camino Frances - HappyHikers

Onze eerste stempel!

In Zariquiegui konden we onze eerste stempel in ontvangst nemen. Hoe toepasselijk was het dat dit in een klein kerkje aan het begin van het dorp was? Ik vond het een mooie plek voor een memorabel moment. De vrouw die de stempel zette was erg aardig en de koelte binnen in de kerk was ook een welkome afwisseling. In het dorpje hebben we verder nog wat fruit gekocht (veelste duur, €2 voor 1 appel en 1 banaan…) wat ons wat extra energie zou geven voor onderweg.

Alto del perdón - Camino Frances - HappyHikers

Klimmen…

Deze extra energie hadden we ook wel nodig, want na Zariquiegui volgde een aardige klim van zo’n 130 meter naar naar het punt Alto del Perdón. Hier was een mooi uitkijkpunt met de herkenbare pelgrims in geroest staal. Het waaide hier enorm hard, wat wel een extra beleving gaf aan de plek. Even een paar mooie foto’s maken en we konden weer door.

Dalen…

Na de klim kwam ook een daling, en wat voor een… Niet zozeer vanwege de steilte (dit viel mee) als wel het type pad wat hier ligt… Over vele kiezelsteentjes was het uitkijken geblazen en dit liep dan ook niet erg lekker. Zelf hadden we geen wandelstokken mee maar op dit punt zou dit zeker wel een aanrader zijn geweest. We vonden hier een fijne plank in de schaduw waarop we konden zitten om even wat te eten en thee te drinken. We waren alweer een tijdje onderweg maar hadden nog niet echt ergens stil gezeten dus een pauze was welkom.

Camino Frances - HappyHikers

Echte lunch

Na de pauze vervolgden we onze weg over de kiezels totdat we beneden waren. We hoopten dat we dit niet veel vaker weer tegen zouden komen op onze weg naar Logroño, echt lekker loopt het namelijk niet. Eenmaal aangekomen in Uterga waren we toch wel toe aan wat meer vast voedsel dus bestelden we een ensalada mixta met wat te drinken (Fanta Lemon, dat heeft me er wel doorheen gesleept..). Ook al loop je ver en verbrand je dus veel calorieën, toch heb je in het warme Spaanse weer niet veel zin in een extreem zware lunch, een salade was juist lekker verfrissend en hierdoor nam je ook gelijk weer wat extra water op.

Kerk in Obanos - Camino Frances - HappyHikers

Het eindpunt is in zicht!

Het was nog een dik uur lopen naar Puenta la Reina, ons eindpunt van de dag. We lopen langs nog wat mooie pittoreske dorpjes en langs de kerk in Obanos. Deze vonden we wel speciaal. Het laatste stukje tussen Obanos en Puenta la Reina vonden we niet zoveel meer aan, maar misschien waren we ook al wat moe en wilden we graag uit de zon lopen. Gelukkig lag de herberg waar we die nacht wilden slapen aan het begin van Puenta la Reina en hadden ze nog een plekje! De eerste dag was volbracht. Na onze spullen gedropt te hebben op ons bed in een slaapzaal en een verfrissende douche te hebben genomen liepen we door het plaatsje. Het was immers nog vroeg in de middag en het is een leuke plek om te verblijven. Bij een supermarktje haalden we wat aardbeien en snacks, welke we langs de kant van de rivier konden opeten. Lekker nog even genieten van de zon zonder dat je aan het sjouwen bent met een “zware” rugzak. Rond een uur of 7 hebben we ook ergens een bord Paella gegeten, deze hoorde namelijk bij het menu penegrinos.

We vonden de route van Pamplona naar Puenta la Reina erg mooi, maar ook wel uitdagend. Een fijne klim, veel wind bij Alto del Perdón en daarna de kiezels maken het niet de makkelijkste etappe. We zijn benieuwd naar morgen wanneer we van Puenta la Reina naar Villatuerta lopen.

Brug in Puenta la Reina - Camino Frances - HappyHikers

Meer informatie over het wandelen van de Camino?