Nachtstrandwandeling van Hoek van Holland naar Kijkduin

We zijn altijd op zoek naar leuke nieuwe wandelingen, maar niet alleen de route kan bijzonder zijn, ook het tijdstip kan een leuke afwisseling geven en zo kwamen wij aan de start van de Nachtstrandwandeling. De nachtstrandwandeling is een jaarlijkse evenement van strandtent de Globetrotter in Hoek van Holland. Ze zetten een route uit van Hoek van Holland naar Kijkduin en weer terug. De route loopt van Hoek van Holland door de duinen naar Kijkduin, heen door de duinen en terug over het strand. De route heeft een afstand van zo’n 20 kilometer. Aangezien de start tussen negen en half elf s’avonds is dit weer een nieuwe uitdaging: een stuk wandelen door het donker!

Onze eigen Nachtstrandwandeling

Vanuit Den Haag is Hoek van Holland best wel lastig te bereiken met het openbaar vervoer, dus besloten we de route iets anders te doen. Het plan was om niet om te keren naar Hoek van Holland, maar door te lopen van Kijkduin naar huis. Een route die we vaker hebben gelopen met daglicht door de mooie Vogelwijk, de villawijk van Den Haag. We durfden het niet aan om via de duinen terug te lopen. Onze eigen nachtstrandwandeling heeft een afstand van zo’n 17 kilometer.

Verwachtingen voor de Nachtstrandwandeling

We wonen alweer een tijd in Den Haag en daarmee ook aan de kust. De keren dat we samen door de duinen heb gewandeld en gefietst lijken soms eindeloos. Maar dit was altijd overdag. Om die reden leek het ons super om eens een nachtstrandwandeling te maken. Hoe zien de duinen eruit in het donker, want in de schemering en het donker komen weer allerlei andere dieren in beweging. Waar je overdag met name meeuwen ziet hoop ik nu weer andere dieren te zien. Naast het idee van s’nachts wandelen waren we ook benieuwd naar wie op zo’n evenement afkomt. Loop je met veel andere mensen om je heen of spreid het zich heel erg uit. Derhalve genoeg reden om mee te doen aan de 42ste editie van de Nachtstrandwandeling.

Op weg naar het startpunt van de Nachtstrandwandeling

Eenmaal uit de bus gestapt liepen we naar het strand Hoek van Holland en de start van de nachtstrandwandeling. Het is lang recht stuk met aan je linkerhand kassen en campings en aan de andere kant villa’s, die in een grote variatie zijn gebouwd. Het was een leuke afwisseling en zoals altijd: over smaak valt niet te twisten. Aan het eind van de weg werden we door een van de vrijwilligers gewezen op een pad de duinen in. Terwijl we naar de strandtent Globetrotter liepen waar het startpunt was van de nachtstrandwandeling viel op hoe breed hier de duinen waren. Ook viel de zware industrie op die net voorbij Hoek van Holland het begin van de haven Rotterdam tonen.

Foto naar de start van de Nachtstrandwandeling - Happy Hikers

Start van de Nachtstrandwandeling

Eenmaal aangekomen bij de strandtent de Globetrotter viel ons de grote variëteit aan mensen op. Van jong tot oud en complete gezinnen waren op de nachtstrandwandeling afgekomen. We hadden ons al ingeschreven dus dat was niet meer nodig. We kregen twee startkaarten (met noodnummers etc.), twee muntjes voor een kopje soep en een routekaart. De routekaart was eigenlijk niet nodig want het is tweemaal rechtdoor en werd onderweg goed aangegeven door de vele vrijwilligers. Na wat foto’s van een ondergane zon, konden we aan ons eigen nachtstrandwandeling beginnen.

Foto - Startpunt Nachtstrandwandeling - Happy Hikers

Over het strand

Bij het lopen van de Nachtstrandwandeling kan je kiezen tussen een route door de duinen of het strand. Aangezien de zon nog aan het ondergaan was besloten we voor het laatste te kiezen. Wat is de kust toch mooi met een uitgestrekt strand, een paar meeuwen die nog een rustig onderkomen zochten voor de nacht en de ondergaande zon. Er was bijna geen wind en de temperatuur was rond de 16 graden, uitstekend voor de Nachtstrandwandeling. Terwijl we aan het lopen waren zagen we de zon langzaam ondergaan, iets wat toch altijd weer mooi is om te zien.

Foto - het lege stand - Happy Hikers

De duinen in of toch niet?

Toen de zon eenmaal onder was gegaan wilde we kijken of wij een stuk door duinen konden lopen. Eenmaal door het zand ons een weg naar boven geploegd kwamen we uit in de duinen. Helaas was er geen mooi pad door duinen alleen een pad over de dijk tussen de kassen. Achteraf gezien hadden we het kunnen weten, want we waren al in de buurt van Monster. In de buurt van Kijkduin en Hoek van Holland is het duingebied behoorlijk wijd maar daartussen, in het Westland, is er weinig ruimte overgebleven voor de duinen. De duinen hebben hier ruimte moeten maken voor de kassen en huizen. Zo ligt Monster letter tegen het strand aan met alleen nog een duin die de twee scheid. Daarom besloten we maar weer om te keren en onze weg over het strand te vervolgen.

Op zoek naar inspiratie voor een mooie wandeling door de duinen. Lees ook: Duinwandeling door Meijendel.

Wordt het nog donker

Nou weten we wel dat het in de Randstad nooit echt donker wordt maar dat het zo licht kon blijven verbaasde ons wel. De kassen aan de andere kant van de duinen zorgde voor een roodgele gloed en achter ons waren de lampen aangegaan op de Maasvlakte. Hierdoor had je ondanks het late tijdstip relatief helder en ver zicht. In zee zag je verschillende boten liggen die wachtten op een bestemming of op toestemming de haven binnen te komen.

Foto - Zonsondergang - Happy Hikers

Strandmotor

Bij de start van de Nachtstrandwandeling werd er al op gewezen dat we vannacht langs de zandmotor zouden lopen. Een grote zandbank voor de kust net voor Kijkduin. Een natuurlijke hulpmiddel bij de kustbewaking die ook nog eens super handig is voor verschillende soorten watersporten. Het idee is dat door een zandbank te maken het strand zijn natuurlijke grootte behoud. Het idee is best wel simpel. In 2011 is er heel veel zand voor de kust gelegd en deze kalft langzaam af door wind en stroming. Het zand hecht zich aan de kust en zo wordt het strand op een natuurlijke manier breder en sterker. Zo blijft de kust beschermd tegen de stijging van zeespiegel en creëer je eenvoudig een recreatiegebied.  Best wel mooi eigenlijk, dat door samen te werken met de natuur allerlei belangen kunnen worden bediend.

Foto - Strand in de schemering - Happy Hikers

Soepcaravan

Op het strand werden we opgewacht door een auto die ons de duinen in wees. Eenmaal 100 meter de duinen in gelopen kwamen we bij het rustpunt van de nachtstrandwandeling. Hier kon je in ruil voor de consumptiemunten een kop soep krijgen (tomatensoep met balletjes) of thee/koffie. Gelukkig hadden we zelf eten meegenomen, want ja, die soep is nou eenmaal niet vegetarisch. Maar weer viel op hoeveel vrijwilligers meehelpen met het organiseren van de nachtstrandwandeling. Na een kort rustmoment vervolgden we onze weg richting Kijkduin.

Als je toch in Den Haag bent. Lees ook: Stadswandeling Den Haag.

Door de duinen naar Kijkduin

Eenmaal aan het wandelen in de duinen viel ons de enorme stilte op. Op het strand was er continue het geluid hoorbaar geweest van de zee. De zee zette tijdens de nachtstrandwandeling ook steeds meer aan, waarschijnlijk omdat het vloed werd. In de duinen hoorde je zee amper en waren er ook weinig andere geluiden. Zelf begonnen we ook maar te fluisteren om de stilte niet te doorbreken. Langzaam begon het echt donker te worden, de kassen van het Westland hadden we achter ons gelaten en ingeruild voor het grote duinpark bij Kijkduin. De maan verlichtte soms het pad extra, maar hier bleef het bij. Het was rustig in de duinen, het enige wat nog wel zagen waren vleermuizen. Deze waren druk bezig rondjes te vliegen boven de struiken langs het pad.

Kijkduin en naar huis

Het was tijd om afscheid te nemen van de Nachtstrandwandeling. Net voor Kijkduin keerde de route van de Nachtstrandwandeling weer terug naar Hoek van Holland. Voor ons liep de route door naar Den Haag. We sloegen rechtsaf en zagen de lichten van Kijkduin al duidelijk in de verte. Vanaf Kijkduin konden we door de stad weer naar huis lopen. Door de stad teruglopend hadden we het over de wandeling. Wat was ons opgevallen en wat we leuk en minder leuk vonden. Duidelijk was dat we liever s’ochtends vroeg beginnen met wandelen als alles weer actief wordt en het ook nog rustig is. Op die momenten kun je genieten van de rust en heb je een uitzicht. Want door het donker lopen is zeker een ervaring maar we miste wel ons uitzicht. Al met al was de Nachtstrandwandeling een leuke leerzame ervaring, maar volgend jaar slaan we hem wel over.

Wel viel ons op dat er veel vrijwilligers bij de nachtstrandwandeling betrokken waren. We vonden dit erg inspirerend en zijn ze ook zeker dankbaar voor hun hulp deze wandeling mogelijk te maken!

Vond je dit een leuk artikel? Bewaar hem dan op Pinterest: