Mindfulness en wandelen

In ons dagelijks leven zijn we allemaal enorm druk en sprinten we de hele dag van hot naar her. Soms is een moment van rust en bezinning nodig om je weer even mens te laten voelen. Een goed idee kan zijn om dan een mindfulness wandeling te maken. Nou waren we zelf al wel bekend met mediteren maar mindfulness was bij ons nog een onbekend terrein. Zeker de combinatie van mindfulness en wandelen hadden we nog nooit geprobeerd… Tijd om op onderzoek te gaan. Loop je met ons mee?

Wat is mindfulness?

Blijkbaar kan je mindfulness beoefenen door middel van meditatie, maar ook door het doen van aandachtsoefeningen. Je focust je bijvoorbeeld op een beweging zoals je ademhaling of je probeert eerst alle andere zintuigen af te gaan voordat je iets lekkers te eten neemt. Je ruimt eraan, voelt het en vervolgens proef je pas hoe het smaakt. Zo ben je je meer bewust van wat je eet of van wat je doet. Mindfulness wordt vaak toegepast om stress te verminderen en anders om te kunnen gaan met gedachten en emoties. Leven met mindfulness betekend leven met aandacht voor het moment zelf. Daarnaast is het ook belangrijk dat je niet oordeelt, maar gewoon bent. Je bent in het moment en dat is prima. Daar zijn geen negatieve emoties voor nodig.

De combi mindfulness en wandelen

Wandelen is een goede manier om mindfulness mee te kunnen beoefenen.  Probeer bij het wandelen op je beweging te letten. Hoe komt je voet neer op de grond. Hoe wikkel je je voet af? Welk gedeelte komt als eerste weer omhoog? Je been die zich voorwaarts beweegt vanuit je heup. Probeer na te gaan hoe de beweging tot stand komt. Bij lopen hoeven we vaak niet na te denken, je lichaam doet alles vanzelf. Sta stil bij deze bewegingen en denk er eens aan hoe magisch het eigenlijk is dat dit allemaal vanzelf gaat zonder dat je hier bewust over hoeft na te denken?

Een goede manier om mindfulness en wandelen te combineren is door dagelijks een rondje van 10 minuten te lopen. Zorg ervoor dat je hetzelfde rondje loopt zodat je niet afgeleidt bent door de route, maar dat je de ruimte hebt om je te kunnen focussen op de bewegingen en op de omgeving om je heen.

Het helpt zeker om tijdens deze oefeningen door de natuur te lopen. Natuur en groen om je heen brengt je tot rust en zorgt ervoor dat je meer ruimte hebt in je gedachten om je te kunnen focussen en te genieten van het moment. Probeer eens stil te staan bij de type bloemen die je onderweg tegenkomt. Misschien zie je wel een vlinder vliegen? Wat voor geluiden hoor je? Zijn het verschillende vogels die met elkaar communiceren?

Misschien vind je dit ook leuk: Geef eens een wandeling cadeau!

Voordelen van mindfulness en wandelen

Zoals net al genoemd gaat het wandelen in de natuur en je bewust zijn van je omgeving door op kleine details te letten stress tegen. Haal de focus weg van de drukte van elke dag en beleef het moment. Dit helpt je stress te verlagen maar ook je problemen even opzij te zetten. Zo voel je je vaak minder somber wanneer je een fijne wandeling hebt gemaakt. Even het huis uit en kijken naar alles wat er om je heen gebeurt zorgt voor nieuwe perspectieven.

Ook zorgt het bewegen ervoor dat je het stofje endorfine aanmaakt wat je ook aanmaakt bij fanatiek sporten. Dit stofje wordt in verband gebracht met geluksgevoel. Door in de natuur te lopen krijgt je creativiteit ook een boost. Vooral bomen schijnen hierbij een belangrijke rol te spelen. Zit je even vast met een probleem en weet je geen oplossing? Maak dan een fijne wandeling en misschien is het antwoord wel enorm simpel als je weer voldaan van de wandeling thuis komt.

Daarnaast zorgt een fijne wandeling ervoor dat je meer energie krijgt. Het is geen snelle beweging die er juist voor kan zorgen dat je je uitgeput voelt na de inspanning maar een langzame geleidelijke beweging die minder inspanning kost. Voel je je moe en heb je weinig energie? Ga dan even een klein rondje buiten lopen. Let hierbij ook weer op de kleine factoren in je omgeving en de bewegingen die je maakt. De kans is groot dat je daarna veel meer energie hebt. Het is niet voor niks dat wandelen zoveel wordt aangeraden door psychologen en huisartsen als mensen met energieproblemen kampen…

Het proberen waard?

Na al deze informatie tot ons te hebben genomen lijkt het ons wel interessant om een keer mindfulness en wandelen te combineren in 1 van onze komende lange wandelingen. Als we weer eens naar een mooi natuurgebied gaan waar het heerlijk stil is gaan we een keer samen een kwartier of een half uur in stilte lopen en gewoon eens focussen op het moment. We houden jullie op de hoogte hoe we het hebben ervaart!

10 minuten wandelen: een eerste mindfulness oefening

Misschien vraag je af wat je vandaag al kan doen om vandaag al te beginnen tussen alle drukke activiteiten door. Een snelle verlichting van je stressniveau kan al door een korte wandeling van 10 minuten. 10 minuten klinkt heel kort, maar je zal merken dat het enorme impact kan hebben. Dus trek je schoenen aan en maak je een ommetje door de buurt. Tijdens het wandelen zullen in het begin je gedachte misschien wel alle kanten opgaan, maar wat maakt dat eigenlijk uit. Waarschijnlijk helpt het al als je de gedachte gewoon laat gaan. Aan het einde van je korte wandeling zal je zien dat je minder prikkels hebt en je gedachte al een stuk meer geordend zijn. Een wandeling van 10 minuten zorgt ervoor dat geluksgevoel, concentratie en je creativiteit toeneemt, dus zeker het proberen meer dan waard. Want zeg nou eerlijk wie heeft er geen 10 minuten over op een dag.

Meer lezen over mindfulness & wandelen?