Wandelen door Doorn en de Kaapse bossen

Nederland is niet zo groot en dus hadden we al een tijdje het idee om er meer op uit te trekken voor een mooie wandeling. Een van de bestemmingen die al langer op ons lijstje stond was de bosrijke omgeving van Doorn en de Kaapse bossen. Een prachtige mix van Nederlands cultuurlandschap, landerijen en heuvelige bossen. Afgelopen zaterdag was het zover. We hadden geluk met de eerste mooie dag in het voorjaar. Het plan was om eerst een kort bezoek te brengen aan Huis Doorn, de laatste woonplaats van de laatste Duitse keizer, Wilhelm II. Hij woonde hier nadat hij politiek asiel had gevraagd in Nederland na het einde van de eerste wereldoorlog. Een prachtig gecultiveerd landhuis door vrijwilligers. Zeker de moeite waard voor een bezoek als je geïnteresseerd bent in geschiedenis. Na het bezoek was het tijd voor onze wandeling. Hier een duidelijke kaart van onze wandeling.

Kaart van onze route van Doorn. Huis Doorn en door de Kaapse bossen.

Polderlandschap

Startpunt van de wandeling was Huis Doorn, vanwege het museumbezoek. Daarna wilden we graag een rondje lopen via weidelandschap en met name de Kaapse bossen. Hierna keerden we weer terug in  Doorn. Met de rug naar Huis Doorn loop je terug naar de weg en sla je linksaf. Het eerste stuk van de route loop je door een Doornse woonwijk. Volg de weg en wandel zoveel mogelijk in zuidelijke richting. Al slingerend loop je Doorn uit en kom je op een rechte weg in een groot weidegebied. Helaas waren er nog geen grazende koeien of schapen te zien. Wel kun je hier voor de eerste keer genieten van de stilte van Nederland buiten de bebouwde kom. Volg de weg totdat je bij een plattelands autoweg komt. Sla hier links af richting een strook bomen. Eenmaal hier aangekomen sla dan rechtsaf, na 100 meter zie je rechts een bordje waarop staat dat het privéterrein is maar toegankelijk voor wandelaars. Sla hierin en vervolg de weg op de ingeslagen richting door tussen de dunne strook bomen.

Richting de Kaapse bossen

Volg het pad totdat je langzaam het landschap ziet veranderen en langzaam de Utrechtse heuvelrug inloopt. Vervolg de weg naar het noorden. Links en rechts van de weg staan pittoreske woningen, waar wij stiekem best wel zouden willen wonen. De stilte wordt hier alleen doorbroken door een groep hongerige schapen die bij het zien van mensen vinden dat het etenstijd is. Op een gegeven moment kom je langs een behoorlijk drukke autoweg. Pas goed op met oversteken; er is geen zebrapad of stoplicht. Rechts zie je een parkeerterrein aangelegd door Natuurmomenten want dit is de ingang tot de Kaapse bossen.

Kaapse bossen - HappyHikers

Kaapse bossen

Steek de weg over, en als je zin hebt, kan je hier een korte pauze inlassen. Er staan hier namelijk meerdere picknicktafels. Als het weer tijd is om verder te lopen let dan goed op. De weg splits zich. Wij volgde hier verharde pad links, wat niet naar de zandverstuiving leidt. Na 10 minuten vind je jezelf helemaal ondergedompeld in het bos en de stilte van het mooie natuurgebied. Vanaf dit punt maakt het minder uit hoe je wil lopen, voel je dan ook vrij om de route in te korten of juist uit te breiden terwijl je over de bospaden loopt. Wij hebben geprobeerd zoveel mogelijk in noordwestelijke richting te lopen in de richting van Huis te Maarn. Let op, het pad geeft de mogelijkheid kriskras door het bos te lopen oftewel de weg doorkruist het bos waardoor je kan kiezen tussen rechtdoor of linksaf te slaan totdat je bij Huis Maarn bent. Huis Maarn bleek overigens geen landhuis te zijn, zoals wij dachten. Volg het pad vanaf dit punt in zuidwestelijke richting.

Natuurmonumenten

In het eerste deel van de Kaapse bossen kwamen wij maar weinig mensen tegen, maar in het tweede deel van de wandeling werd het langzaam wat drukker. Niet gek, want natuurmomenten heeft hier verschillende voorzieningen toegestaan waaronder een speelplaats en grote toren (genaamd “de Kaap”) midden in het bos. Nou heb ik (Eelco) eigenlijk geen hoogtevrees maar ik merkte wel dat bij het klimmen van de toren ik minder dapper werd. De toren is van hout en kraakt daarom een beetje. Eenmaal boven was het desondanks allemaal de moeite waard.  Een prachtig uitzicht in alle richtingen. Gelijk wordt duidelijk hoe centraal de Kaapse bossen gelegen zijn ten opzichte van historische centra zoals Amerongen, Wijk bij Duurstede en natuurlijk de Dom van Utrecht. Helaas was het inmiddels behoorlijk bewolkte geworden en was het zicht beperkt, maar toch blijft het de moeite waard om vanaf de 35 meter hoge toren te kunnen oriënteren.

Uitkijktoren de Kaap - HappyHikers

Terugweg

Na deze beklimming kwam langzaam een einde aan de middag en was het tijd om weer richting Doorn te lopen. We vervolgende onze weg in zuidelijke richting en liepen langzaam de Kaapse bossen uit. We zijn nog kort even langs de Doornse kei gelopen. Dit is een herinnering aan de ijstijd en de reden achter de Utrechtse heuvelrug en de Kaapse bossen. Langzaam zagen we tussen de bossen de eerste huizen van Doorn tevoorschijn komen en kwamen we weer terug in de bewoonde wereld.

Vond je dit een nuttig artikel? Bewaar hem dan op Pinterest: