De Dingleway: Dunquin naar Feohanagh (25 km)

Na een fijn Irish breakfast vervolgen we onze weg over de Dingleway. Of eigenlijk, we hebben nog een stukje van de dag ervoor in te halen. We lopen een stukje terug over de weg. Helaas is het cafe waar we de avond ervoor hebben gegeten niet open en kan Eelco de beloofde chocoladecake niet halen. We lopen naar beneden en zien de bekende haven van Dunquin liggen. Een smal kronkelende weg naar beneden. Hoe grappig dat ze hier vroeger schapen naar het vaste land brachten vanaf de Blasket Islands. We lopen nog langs het Blasket Center en we zitten weer op de route waar we vandaag hadden moeten beginnen voor deze etappe van de Dingleway.

Haven van Dunquin - De Dingleway - HappyHikers

Prachtige kust - De Dingleway - HappyHikers

On road: dag 5

We beginnen een stuk over een rustig platteland weggetje, waarna we uitkomen op Slea Head Drive. Hier komen we langs een cafe waar een lieve kat naar buiten loopt, die moeten we natuurlijk even aaien. Niet te lang, want er waren ook een paar Duitse wandelaars die de kat graag wilden aaien, maar helaas: “Die Katze is besetzt“. We lopen nog langs Louis Mulcahy Pottery, een bekende pottenbakker met veel mooie keramiek.

Weer op pad - De Dingleway - HappyHikers

Gelukkig liepen we niet al te lang over Slea Head Drive, deze weg is namelijk relatief druk en niet de leukste om langs te lopen. We sloegen af en liepen weer veel langs koeien. Ook deze dag was het beginstuk weer veel over asfalt, niet het leukste om te lopen… Toch hadden we in het beginstuk van de wandeling soms uitzicht over Clogher Beach, een mooi strand met prachtige kliffen erlangs. We hoopten dat de route hier langs zou lopen, maar helaas. Verder liepen we ook nog langs een plek waar een wandeling begon naar een bekende star wars opname.

Standing stone - De Dingleway - HappyHikers

Eindelijk strand & Lunch

Na al een flink stuk te hebben gewandeld kwamen we eindelijk aan bij de gedeeltes strand waar we vandaag overheen zouden lopen. We hadden zin om wat te eten en onze voeten een beetje rust te geven van het lopen over asfalt. We besloten de schoenen uit te gooien en even aan de rand van het strand in het begin van de duinen te gaan zitten. Een mooie lunchplek voor die dag! Helaas hadden we voornamelijk vieze cake bij ons en wat koekjes, maar gelukkig wel genoeg water, dus we zouden de dag wel doorkomen.

Strand en lunchbreak - De Dingleway - HappyHikers

Na een klein half uur pauze besloten we weer verder te lopen. De plek was geweldig, een mooie baai met kliffen, helder blauw water en uitzicht op de grote vrees voor de dag erna: Mount Brandon! Het zand liep prima, wel iets zwaarder, maar daar kregen we dan ook wat meer demping voor terug. We hebben nog een paar mooie stenen gevonden die we hebben meegenomen als herinnering.

Strand en Mount Brandon - De Dingleway - HappyHikers

Soms waren er stukken strand waar veel stenen lagen, toch vonden we het allemaal nog goed te doen. Na een kleine oversteek over land kwamen we bij het volgende kleine strandje uit, al had deze meer stenen dan de eerste.

Alleen maar strand - De Dingleway - HappyHikers

Wine strand en Ballydavid

Na de eerste twee stranden te zijn overgestoken kwamen we uit bij Wine Strand, een kleine vakantieplek aan de baai. Hierna liepen we al snel weer verder over het volgende en laatste strand. We begonnen aardig moe te worden want inmiddels hadden we er al aardig wat kilometers opzitten en liep het zand toch wel een stuk zwaarder. Gelukkig zijn grotere beekjes die uitmonden in de zee voorzien van een brug zodat we als wandelaars met droge voeten de reis konden vervolgen.

Lastig terrein - De Dingleway - HappyHikers

Langs de kust wandelen - De Dingleway - HappyHikers

Aan het eind van het derde strand staat de vervolgroute even iets minder goed aangegeven. Gelukkig hadden we al gezien op de GPS dat we parallel aan de baai bleven lopen, dus dat maakte het iets makkelijker. We liepen door het plaatsje Murreagh heen en vervolgden de weg naar Ballydavid. Hier was een leuke pub aan een strandje en we besloten om een pitstop te houden met een biertje en een paar chips. Het was een goed moment om even rust te nemen want we begonnen de impact van die dag wandelen al wel te voelen. Het strand had prachtig blauw water, maar helaas hadden we geen zwemkleding mee. Wel konden we kijken naar een spelende hond en kids, ook leuk. Na een break van een half uur liepen we weer verder over de Dingleway. We waren er bijna en verwachtten eigenlijk verder niet veel meer van de dag…

Droomhuis - De Dingleway - HappyHikers

Vrijheid - De Dingleway - HappyHikers

Prachtige kliffen!!

Maar wat hadden we het fout! Het laatste gedeelte van de dag was misschien wel het allermooiste! Of kwam het door het biertje? Het pad liep langs kliffen. Natuurlijk gingen we ook even van het pad af van een paar mooie kiekjes. Saska, die hoogtevrees heeft, keek uit over de zee, en zag pas later dat ze eigenlijk maar een meter van de rand had gestaan waarbij de klif toch wel 60 tot 100 meter steil naar beneden afliep. Een kleine stap verkeerd en… Naja, we kunnen deze artikelen nog schrijven dus alles is goed gegaan..

Atlantische oceaan - De Dingleway - HappyHikers

Maar wat een prachtige omgeving. Een stuk wat we in 10 minuten hadden kunnen lopen heeft ons uiteindelijk wel zo’n uur gekost door alle foto’s die we er hebben gemaakt. We hebben echt enorm genoten van de plek. Als we ooit weer in het gebied terug zullen zijn dan weet ik zeker dat we hier weer heen zouden gaan! Vergeet alle toeristische plekken, dit is waar je moet zijn… het is alsof de mooiste foto’s die je op internet tegenkomt opeens echt zijn geworden. Ik kan het eigenlijk niet omschrijven, zo mooi als het is.

kliffen en eelco - De Dingleway - HappyHikers

Kliffen en zon - De Dingleway - HappyHikers

Een heerlijke B&B

Na een uur lang langs misschien wel het mooiste stuk van de Dingleway gelopen te hebben, vervolgden we onze weg landinwaarts. Daar doemde Mount Brandon al voor ons op, met zijn toppen in nevel gehuld. Onze uitdaging voor morgen… Eerlijk is eerlijk, ik, Saska, zag eigenlijk wel een beetje op tegen de klim van de dag erna. Na niet veel langer over de Dingleway route gelopen te hebben kwamen we uit bij onze Bed & Breakfast voor die nacht! Hij lag aan het pad en was een geweldige plek waar we heerlijk konden bijkomen. Het bed was fantastisch en alles was super netjes. Na even gedoucht te hebben kregen we thee aangeboden en konden we even relaxen. Een kleine wandeling door de tuin maken en een super jonge kitten aaien. Gelukkig hadden we doorgegeven dat we er ook graag zouden willen eten. Dit scheelde weer veel lopen in de avond. Na een heerlijk drie-gangen diner en een welverdiende apple cider gingen we uitgeput maar voldaan naar bed ‘s avonds.