De Camino Frances – Los Arcos naar Viana

De tijd vliegt en we waren blij met een goede nachtrust na de lange dag wandelen gisteren. We waren vroeg gaan slapen, met als gevolg dat we ook op tijd weer wakker waren. Dat ritme van 6 uur wakker zijn werd nu wel een beetje een gewoonte. We besloten om de hoek iets te ontbijten en daarna gingen we weer op pad voor de 4e dag wandelen, er stond 18,5 km op het programma van Los Arcos naar Viana.

Sochtend Los Arcos verlaten - Camino Frances - HappyHikers

De eerste stop van de dag: Sansol

Na de eerste 7 km hielden we een stop in Sansol, of beter gezegd net voor Sansol. Er was daar een restaurant / hotel ding met een terras waar we even konden bijkomen. Er was een klein klimmetje over asfalt om daar te komen, maar we waren wel blij met even zitten. Ik had die ochtend geprobeerd mijn voet in te tapen omdat het misschien zou helpen bij mijn pijnlijke voetzolen, maar helaas. Het was een relatief warme dag en de tape had al losgelaten, tijd dus om dat weer van m’n voet af te halen en droge sokken aan te doen. Even de voetjes luchten was ook wel fijn, ook al hadden we er nog maar 7km opzitten van onze route van Los Arcos naar Viana.

Ook kwamen we hier de Nederlander van de dag ervoor weer tegen. Bij het ontbijt vertelde hij kort dat hij de avond ervoor zijn wandelstok per ongeluk had laten staan bij het restaurantje, en die wilde hij wel graag terug. Hij ging alle restaurantjes en herbergen in Los Arcos af om te vragen naar zijn stok. Dit bleek eerst ter vergeefs toen we hem weer ontmoetten in Sansol. Gelukkig toen we hem tegenkwamen een paar kilometer voor Viana vertelde hij dat zijn wandelstok toch terecht was, fijn voor hem!

Uitzicht op Torres del Rio - Camino Frances - HappyHikers

Door naar de volgende plek

We bleven niet lang pauze houden, we hadden immers nog 11 km te gaan. Vanuit Sansol loop je bijna direct Torres del Rio binnen. In het plaatsje zelf hadden we weer een fijne klim, dat is blijkbaar nu eenmaal hoe Spaanse dorpjes in elkaar zitten? Misschien houdt het je wel fit, dat denk ik dan maar.. We bleven hier niet want we hadden immers net gestopt. We wilden nog een kerkje bezoeken maar hier vroegen ze €1 entreegeld. Dit vonden we zo belachelijk dat we door zijn gelopen. Mijn voeten waren toch wel weer redelijk pijnlijk dus ik hoopte dat we nog een plek tegen zouden komen waarop mijn schoenen weer heel even uit zouden kunnen.

Mooie plekken onderweg - Camino Frances - HappyHikers

Een mooi stuk wandelen!

Het stuk vanuit Torres del Rio naar Viana vonden we erg mooi. Ook was er een plek waar een meneer stond met wat verkoelende drankjes en een soort zelfgebouwde pilaren (op elkaar gestapelde stenen, erg mooi en symbolisch!). Hier konden we ook weer een stempel in ons boekje zetten, yey! We hadden alleen bijna geen geld meer op zak behalve pinpassen en een creditcard dus dat werd een beetje lastig. De weg liep langs een oud verlaten kerkje en daarna moesten we de weg oversteken. We liepen een stukje langs de weg voordat we ons weer aan een klim naar boven moesten wagen. Deze klimstukken zijn we nog steeds niet gewend en moesten wel even een keertje weer op adem komen. Eenmaal boven voelden we ons gelukkig wel voldaan.

Je loopt op plattelandswegen, welke soms erg stijl kunnen zijn, eerst een stuk naar beneden, het dal in. Dit was een mooi gebied waar het fijn wandelen was. De stilte en mooie natuur om ons heen, dat was wel echt genieten. Gelukkig vonden we eenmaal beneden een plek waar ooit iemand had geprobeerd om een soort restaurantje / barretje te beginnen maar nu verlaten was achtergebleven. Een geluk voor ons, want er stonden ook een aantal stoelen, waar we even dankbaar gebruik van hebben gemaakt. Schoenen weer uit en sokken en voetjes laten opdrogen en bijkomen. We hebben hier geloof ik wel een half uur gezeten, maar om eerlijk te zijn hadden we dat denk ik ook wel nodig. Waar we de eerste twee dagen nog amper ergens last van hadden begonnen we het nu wel te merken. Respect voor alle mensen die al in Saint-Jean-Pied-de-Port waren begonnen…

Stijle landweggetjes - Camino Frances - HappyHikers

Viena is in zicht!

Na onze stop liepen we de laatste 5 km verder naar Vienna. Na dit punt was de route wel wat minder mooi. We liepen veel langs een geasfalteerde weg en dat neemt toch wel een beetje van de charme weg al zeg ik het zelf. Eenmaal bij het dorpje aangekomen waren we er nog niet. We wilden eigenlijk wel weer in een Pension overnachten. Maar Viana leek ons wat groter dan Los Arcos en het was even zoeken waar we precies heen wilden. We kwamen bij een pension welke al vol bleek te zitten. Toen was de keuze tussen een Alberque of een hotel?! Het hotel was vroeger een paleis geweest en ik had online al gezien dat je er erg lekker kon eten en ze hadden goede reviews op Booking.com, dus besloten we daar voor te gaan.

Wat fijn was die kamer zeg. Een super grote badkamer met bad! En een heerlijk bed! We zijn we heerlijk van herbergen naar pensions naar uiteindelijk toch een hotel gegaan, voor zover het echte pelgrimsleven… Misschien zijn we gewoon toch stiekem een beetje luxe dieren? Het Hotel was erg fijn en het eten was er ook erg goed, zo goed zelfs dat we zowel daar geluncht hebben als voor het avondeten zijn gaan zitten. Mocht je er niet slapen, probeer dan in ieder geval het menu del dia uit, heerlijk (prijs was geloof ik zo’n €13 a €14 per persoon inclusief wijn)!

Van Los Arcos naar Viana

Eerlijk, we merken toch wel dat je na 3 dagen wandelen echt wel wat vraagt van je lichaam. We hadden allebei wat pijntjes: voeten en knieën vonden het toch niet zo leuk, deze wandeling. De route van Los Arcos naar Viana vonden we overigens wel erg mooi behalve de laatste 5 km langs de geasfalteerde weg. Ik vind het ook wel heel speciaal dat sommige mensen zoveel moeite doen om ergens een mooi plekje te creëren om even een pauze te houden. Ook merkten we wel dat we het jammer vonden dat de wandeling er voor ons al weer bijna opzat; stiekem waren we toch een beetje jaloers op iedereen die door ging lopen naar Santiago.

Meer informatie over het wandelen van de Camino?